Sunday, August 26, 2007

Sambong Cerita........

Jam 11 pagi tadi, Kak Dah bersama SiBongsu ke IP membeli sedikit barang2....masa turun tangga terserempak dgn En Roslan pensyarah Bah Inggeris tengah ambil 2 btg serai nak buat asam pedas, daun kesum tak de puan katanya....akak ade benda2 tu...kalau nak kak ambilkan....eh tak payah katanye....kami guna perencah yg siap dibeli.....tp Jijoi yg masak....balik dr Ip, Kak Dah nampak pulak Jijoi....siap dah ke asam pedasnye, Kak Dah menyapa......td nak bagi bahan tak nak...kalau tidak dapat juga rasa sepinggan....tergelak si Jijoi.....

Medan........

Pagi Ahad..jam 7 kami mula bersarapan di hotel....makanan tak berbeza macam tempat kita.....Kak Dah makan so oon yg digoreng seperti bihun, rasa sikit lontong yg nasinye masih direbus guna daun pisang.......7.30 kami sudah berada dalam bas nak ke Berastagi..rupa2nye depan bas sudah ade penjaja2 yg tunggu dengan bermacam benda jualan.....Pak Adi sekali lagi memberi taklimat...tempat2 yg akan di lalui dan singgah.....Ceritanye tentang Medan.....bandar ke3 terbesar di Indonesia.....majoritinye dari kaum Batak.......Batak yg makan orang tu katanye...tp itu dulu2......ada 5 Kaum Batak....Batak Karo, Batak Toba, Batak Simalungun.....ugama mereka Keristian manakala Batak Mandaling, Batak Pap-Pap.......ugama Islam.Kaum Batak yg berugama Islam tertumpu di sekitar Bandar Medan, dan yg Keristiannye ada dimana2...dlm bandar dan di pedalaman.....

Semasa dlm perjalanan Kak Dah perhatikan banyak warung2 kecil juga penjaja jalanan menjual makanan.......Pak Adi kata ,org2 Medan memang suka makan.......,musim buah juga sudah bermula...durian, rambutan, manggis ,.....banyak dijual ditepi2 jalan dan yg bergayutan di pokok juga banyak....dalam perjalanan ke Berastagi......juga banyak jirat2(kubur)ditanah persendirian...berhampiran rumah yg dibina dengan rapi dan cantik....Kata Pak Adi...perkuburan ibu bapa yg empunya tanah, jd bila ade kubur ramai yg tak nak beli tanah...maka terselamatlah tanah2 drp dijual oleh anak2 mereka....hehehe. Kaum Batak yg berugama Keristian mempunyai ladang2 limau, cili, kobis dan karot...nak ke Berastagi..jalan2 dan selekohnye melebihan ke Cameron Highland, Genting Highland, Bukit Putus....gerun.....masing2 telah bersiap sedia dengan ubat tahan muntah, minyak angin, beg plastik, ubat selesema dan bermacam2 lagi....hehehe..

Kami tiba di Air Terjun SiPiso-SiPiso, maka dari situ terlihatlah keindahan alam ciptaan Allah....1/10 daripada Lake Toba dapat kami nikmatinye.....waduh!!!! dingin sekali iklimnye...menyegarkan semula badan yg lesu dek mabuk jalan berliku2...kampung yg hampir dengan Lake Toba bernama Kg Tonggeng....lepas bergambar aktiviti membeli cendera hati pun bermula..itu pd yg berduit....jd Kak Dah tolong menawarkan harganye saja........hehehe..Kalau tambah 1 hari lg dapat juga bermalam di Simosir Island...di tengah2 Lake...tp keadaan tidak mengizinkan.......

Ucapan' menjuah-juah' kami terima setiba kami di pekan Berastagi...ertinye 'selamat'. Lunch kami di Restoran Garuda.....juadah wajibnye ayam goreng dan sambal ikan yg sambalnye secomek je...ayamnye sedap..ayam kg kecil yg tak liat......ade sup sapi, begedil dan macam2 lg. Kemudian kami solat di Masjid Berastagi.......waduh! ramai sekali hari ni org Malaysia dtg sini....sudah 5 buah bas....kata dek penjaga masjid.....terketar2 Kak Dah ambil wuduk....airnye sejuk dan cuaca mendung hari tu..........Rombongan dr Perlis juga ade......

Pasar Buahnye menyediakan banyak pilihan....hiruk pikuk mereka menyape pelanggan......yg perempuannye berbahasa lembut.....alahai suara...lunaknye....semua jenis buah ade termasuk buah cinta yg bentuknye besar sedikit dr buah pinang, pisang kaki pulak di lumur dengan tepung, limau memang murah...asyik kami jadinye......anak2 benih pokok bunga juga tak ketinggalan.....

Kak Dah, Kia dan Masniah kegerai menjual pakaian, beg, telekung dan selipar manik dan labuci..sepasang selipar harganye rm 10 tp boleh kurang......kami minta rm5.50...ndak boleh akak manis cantik pujaan ku.......kata dek penjual......hehehe... kami balas...habis berapa adik cantik manis pujaan ku.....rm 8......kalau rm 7 kami ambil adik manis cantik lawa pujaan ku...ok la kak manis telang teli .....kami beli beberapa pasang selipar disitu. Sambil tu dia menggoda kami supaya membeli telekung dari Jawa.......mungkin tahun depan kami ke Jawa....lembut kami menolak......

Masa nak balik ke Medan kami singgah di Pondok Durian Ula Lupa.......kenduri durian.....ambil 10 biji yg beso2 kopek dan makan kat situ...sebiji rm 5, ade buah tak cantik boleh ambil yg lain...seorang bayar rm3.20sen.Kenyang durian petang tu.......masa bas menuruni bukit, perjalanan amat lambat sebab orang ramai berlibur di Berastagi mula nak balik ke Medan.Terdapat Hotel2 5 bintang....buat org kaya berlibur dengan family.......ade taman tema juga.......

Sampai di Medan jam 8 mlm,selepas 3 jam pergi dan 3 jam balik....sekali lg kami mengharungi kesesakan lalu lintas walaupaun hari Ahad.......terus makan malam......balik hotel, mandi,solat dan tidur. Tunggu agenda esuknye pula. Tadi Pak Adi bagi kami rasa kek lapis dan kek madu....Kak Dah tempah serba satu sebagai buah tangan buat jiran2.

...........esuk Kak Dah sambung lg ceritanye....hehehe......semoga tak jemu....panjang meleret-leret......salam.....

Kak Dah.

1 comment:

Pak Ngah said...

:: eiii... seronoknya dapat "berjalan2"...