Thursday, February 15, 2007

cek pertama.

Salam untuk semua.

KakDah sihat alhamdulillah, abg cik dan sibongsu pun sihat.. Sudah dua hari kakdah balik dari kampung. Masa KakDah sampai itu hari, rumah nampak ok je... taklah sepah sesangat. Pinggan mangkuk pun bercuci dan bersusun. ... terimakasih je la, abgcik dan sibongsu. Cuma pokok dalam pasu nampak macam nak terkulai je.

Sibongsu tunjuk cek gajinya yg pertama. KakDah tanya jugak, nak buat apa dengan duit tu,.... dia kata tak tau lagi. Diaorang tak sama, ada yg suka sangat beli baju pantang ada duit terlebih, ada yang suka makan dan belanja makan ... ada yg suka menyimpan ...

Sibongsu merungut sebab seluar la ni udah nak terlondeh. Dia timbang guna weighing machine tepi tangga. .... Turun 3 kilo. Masa dirumah ulang makan je... masa keje mana boleh gitu ... Ye la, tahu le dia nanti susah payah kerja, kehendak dan harapan majikan, tanggungjawab pekerja, interaksi yg sesuai dengan pelanggan, kekemasan pakaian dsb. ..... Dia bercerita tentang denda 2 ringgit, kalau lewat datang kerja walau seminit. Dia juga bercerita tentang majikan tak benarkan ada cash lebih dari RM300 dalam mesin di kaunter.... kalau lebih dari RM300 kena serah pada supervisor cepat2. . KakDah percaya dia akan banyak belajar erti kerja, harapan majikan dan tanggungjawab pekerja dalam tempuh yg sedikit ini sementara menunggu keputusan examnye.

Itu saja kali dari KakDah ......

No comments: