Thursday, February 15, 2007

Perjalanan pada 8/2/07

Salam....pada semua......

Sehari sebelum tu, pd malamnye Bang Chik balik dari Putrajaya.....kak dah tenguk Bang Chik sibuk berkemas barang2.......menyusun atur barang2 yang di bawa balik dan Kak Dah kebilik air ambil wudhuk......solat isyak.......

tetiba aje beg yang Kak Dah siapkan untuk balik kg hilang dari pandangan.......Kak Dah jenguk ke ruang tamu...rupanye bang Chik tengah cek beg tu.......pastikan barang2 yang patut ada, ada....camera, cell phone, passport, ic...n macam2 lagi...bersama dengan pesanan2nye....SiBongsu senyum meleret......

Pagi Khamis perjalanan bermula seawal 5.30 am......bertolak dari rumah ke Terminal 2. Siap berurusan di kaunter, Kak Dah chek in.......dan Bang Chik pun balik rumah. Masuk dalam perut kapal terbang......penuh dengan penumpang.....

Sampai di LCCT jam 9.40am. Naik pulak bas ke KLIA..tambang RM 1.50.Sampai situ, Kak Dah ke kaunter Triton nak beli tiket ke Ipoh tapi tiada orang.....dekat 15 minit juga....seorang lelaki datang....kak nak gi mana, dia menyapa....baik kak naik teksi ke Pudu atau bas ke KL Sentral....Teksi ke Pudu RM60 dan bas Rm 10.Sambil tu Kak Dah berkira-kira....sebab ade tertulis next bus 3.30pm sambil jari Kak Dah menunjuk kesitu. Rasanye tak betul tu...saya dengar jam 6.30 pm baru bas jalan. Jom naik kereta saya murah sikit........tak pe le kak tunggu bas 3.30pm nanti,jawab kak Dah. Usung beg, Kak Dah gi sarapan....

Kemudian Kak Dah kembali ke kaunter tu.....nak beli tiket jam 10.30am...katanye..bas dari Ipoh tak turun pagi tadi.......3.30pm jugak le.....

Nak buat ape dari 10am-3.30pm.....jalan2 keliling , singgah sana, singgah sini menjamu mata di kedai kat Klia.........Kaki rase lenguh dan lutut mula sengai.........pi surau berehat...pejam mata, tunggu waktu zohor..

Masuk surau,....tenguk udah ada orang lena...asyik sungguh...berlagu....he...he...he....
Bila masing2 cukup tido......terjaga, dan kami mulakan dengan salam perkenalan.....Kakak ni datang drpd Kada...Kota Bharu pada 5 am kemudian ke Putrajaya ...bermesyuarat......mula 9 am dan berakhir 10.15 am...penat ...macam ni katanye.........nak tunggu flight petang...ke Kota Bharu.....

Lepas solat....ade ngajak sembang lagi.....berbual kosong......seorang lagi kakak dari Kuala Terengganu..ikut suami mesyuarat koperasi-Angkasa...katanye koperasi Terengganu memang aktif.....bila dah dua2 pencen kami jalan2... Punye 5 org anak dan 20 org cucu.....dak sorang pong dibelanye...bio mak dan bapak masing2 jaga...itu katanye.....kak gi jenguk ikut giliran kerumah anak2.Umur udah 60 tahun tapi masih cantik bergaya dengan kasut tumit tinggi halus juga dengan pekerti yang tinggi.

Jam 3 ptg Kak dah turun tunggu bas ......tepat pada waktu bas pun bergerak menuju k Ipoh. -+ 6 ptg bas sampai ke destinasi. Kakak belum sampai.......Nampak saga putih dengan deruman enjin......tinggal beg pakaian pada menantu terus terpa masuk dalam kereta......terus ambil Lynn dari uminye.......puas....dok cium sana sini tapi Lynn dok asyik tido...iale baby belum pun 1 1/2 bulan lg. Sampai rumah Kakak,Kak Dah tak buat ape pun........tunggu Lynn je.....belum mau mengagah lagi.......

Kak Dah bermalam dirumah anak menantu. Makan malam nasi ayam yang di beli. Mak Cho dan Ayah Cho datang menjenguk kami .....bawa buah tangan...kuih talam untuk kakak dan seri kaya dan talam keladi pd yg tidak berpantang. Lynn pada tika tu nampak tak selesa.......Opah Cho pegang dia......Lynn muntah memancut kena pada Opah Chonye.....he..he..kata orang muntah sayang.....Lepas tu Lynn terus tido lena hingga pagi...Mak Cho balik jam -+ 11mlm.

Panjang cerita Kak Dah ni....stop dulu ...nanti sambung lagi...

Salam.....
Kak Dah.

2 comments:

Pak Ngah said...

:: puasss dan legaaa aih...dah dapat jumpa...pegang...cium... belai dll....akan sorang cucu.

:: begitu le.....hati seorang opah.

KakDah said...

Seronoknye tak dapat cerita .....