Wednesday, January 03, 2007

Qurban - Raya ke 2


(Kedua-dua foto di atas grabbed daripada blog en norashady suami farah.... tq... kami terlupa bawa kamera hari tu)

Seawal 7 pagi lagi Kak Dah dan Abang Chik tercegat kat bawah,tunggu Asleh jemput ke Kg Karambunai Baru. Beberapa orang staf sudah sedia menunggu di surau dan kemudiannye kami ke rumah Pengerusi JKK kg tersebut. Agak lame juga menunggu .....ade sedikit miss komunikasi.........

kakDah dan ustazah Rahimah dijemput masuk kerumah oleh isteri pengerusi tu.....seronok berbual dengan dia.........Tenguk gelagat anak2 ustazah ,Kakdah teringat kisah Yop dan SiBongsu.......berlari kesana sini, tak tahu henti...

Kerbau yang telah di sembelih dibawe ke surau menggunakan lori kecil PKK....untuk di lapah....diagih2kan dagingnye dan ade yang dimasak untuk kenduri tengahhari tu. Tulang temulangnye di buat sup ala mamak......

Kami bergotong royong .....yg wanitanye ade sesi potong2 bawang dan sayur. Kakdah dibawah khemah bersama org kg dan yg lainnye didapur surau....buat ape yg patut. Orang kg nak makan masakan org poly. Tu le...dibawakan chef2 dr poly .......Chef of the day Chef Syaiful...berasal dari Sungai Tinggi......jln nak ke Taiping tu, belum kahwin lagi.....seronok sembang ngan dia.....ramah.

KakDah and the gang membantu dan jadi tukang sibuk dan tukang bising......Bila nampak pokok mangga dan pokok jangguih, ape lg.....kami berpakat ngan Pn Ngah juga Na ...buat kerabu mangga, sambal belacan berualam pucuk jangguih......ade lagi..ulam raja.....

Bila makan ramai2 dan berebut2 serta riuh dengan suara anak2. gurau senda memang berbalui...asyik bertambah je....

Kakdah nak cerita ni......semasa nak pergi tadi.....BangChik dan KakDah sempat bawa jambu batu,kuah rojak dr kg (air tangan opah), serba sedikit biskut raye(buat kudapan untuk2 budak2).....Ape lagi menyicah sakan le .......ditambah pula ngan buah mangga......orang Kelantan cakap "cholek".....berebut-rebut ngan budak menyicah.........gerun pun ade..takut ade yg sakit perut...Tenguk Pn Ngah dan Farah menyicah........"hantu" asam mereka ni.....Farah tu mom to be.....kalau tak silap udah 3 bulan.....semua nak rase.....lebih kurang kakak juga......

Bila kakDah sembang ngan org kg.......mereka kata sedap sup tulang ala mamak tu, masak kicap daging......tapi mereka tak tahan ngan sambal belacan yg extra pedas.........tadi menangis bila potong bawang, lepas tu nangis bila rase sambal belacan..(total cili padi).....

Lepas makan....kemas....dan mane yg lebih tu tapau pd org kg dan kami bawe balik......nak nolong kemas lame sikit tapi BangChik nak balik.....badannye rase tak sedap.......balik rumah demam.......

Nanti, sambung lagi........

2 comments:

Pak Ngah said...

:: Berdasarkan senarai menu yang dipaparkan...wuih..."terlioq" ooii...mana taknya...pucuk "jangguih", sambal belacan, sup mamak dll..tu pasti menyelerakan, kena pulak ketika tu perut sedang meminta2 untuk diisi..hehehe.

:: Kalau ditambah dgn adanya "sambal nyioq" sebagai pasangan kepada pucuk "jangguih" tu, makan dalam gaya bersila & berkain pelikat pulak tu....huh...boleh lajak dua tiga pinggan tu. Tapi mana boleh buat macam tu dalam "majlis" orang...hehehe.

KakDah said...

Pucuk jangguih disini ada dua jenis. Satu dari pokok asal. Dua dari pokok baka jab pertanian. Pokok asal jugakla yang menyediakan ulam terbaik.

Pokok baka jab pertanian khas untuk bijinye... PakTam n PakTeh mungkin ingat teka teki kecik2 dulu...."Buah apa bijinya diluar?"