Monday, October 30, 2006

Cerita penyapu.

Seminggu sebelum raya Kak Dah sibuk mencari penyapu sampah yang eluk dan nak tahan lama sikit, macam sekarang ni agak-agak boleh tahan ....dalam setahun -penyapu sambo, orang Kg. Sitiawan kata.Yang ade sekarang udah teruk beno.....cari punya cari, sudah tiada pilihan -main ambik je....Balik rumah , ketuk_ketuk dan rembeh dulu supaya habuk jerami tu kurang. Kemudian Kak Dah pun mulale menyapu...punyela sakit hati......bukan hanya habukje keluar malah dengan jerami-jeramiye sekali tercabut.......lupa pula masa beli tu ambil resit.....

Sambil maraah-marah , Kak Dah keluarkanlah alat yang canggih sikit tu,mengaum bunyinye....hajat hati nak jimat letrik in long term.....tapi penyapu buat hal pulak. Dekat seminggu jugale tak menyapu, dok guna alattu je.....

Satu petang Kak dah keluar ngan Bang Chik, singgah kedai hardware.....oop terlihat penyapu.....terus tanye toke tu, kalau jeraminye keluar camne? Katanye belum ade orang komplin lagi pasai penyapu ni... Kak Dah pun bukak ceritala.....Bang Chik kata dikedai ni la yang kami beli dulu ....Kak Dah senyumje sambil menafikannye.... Sambil belek-belek penyapu, Kak Dah tanya dia ada gerenti ka , gelak beso dia dengan pelanggan yang lain. Penyapu? Garenti? belum ada lagi orang tanye, katanye. Habis macammana? Kak Dah tanya dia..

Jalan penyelesaian; Kak Dah kata , saya beli, you bagi resit, kalau jeraminye tercabut banyak akan di pulangkan semula, dia setuju. Dia pulak sambung.....Kak, kalu itu macam nanti I hantar sama itu orang yang jual penyapu tu.... PUas hati Kak Dah dan Bang Chik kata, penyapu! penyapu!!!

Orang Kluang sonyap jo, kenapo.? Konyang makan laksami ke? Agaknye tengah buat account Gen 2 kot....kira untung....iala udah nak ujung tahun dah ni......

Berhenti dulu disini, nak tido....esuk pagi-pagi nak anto SiBongsu gi sekolah. Jam 5am udah kena bangun.

Kak Dah.

.

2 comments:

azlanlin said...

sikap itu le yg terbaik sbg pengguna. Kekadang hal2 yg kecik2 dan mudah dibeli & kita terlepas pandang. Kata orang alah membeli, bisa memakai.

Pak Ngah said...

Cikgu BM kata..silap tu cikgu Lan oi...bukannya alah membeli, bisa memakai...tapi..alah membeli, menang memakai.
Pak Ngah tak reti nak komen bab2 bahasa ni...sebab ini bukannya bidang Pak Ngah.