Tuesday, September 25, 2007

'Pilihan'

Salam,

Mengulas tentang 'Pilihan' drpd blog Pak Ngah......

Wanita itu telah merasa sakit dan perit apabila suaminye berkahwin lain, kenapa org lain mau di jadikan mangsenye pula........Yang dulu jadikan panduan dan teladan...

Lelaki itu...mampukah menangani 2 keluarga sekali gus.....7 org anak yg masih kecil yg lebih memerlukan sokongan , bantuan dan perhatian drp ayah untuk melayari hidup.......

Apakah beliau baru terasa telah diabaikan oleh isterinye .......apabila cuba menasihati wanita itu............sudah tentu nantinye ade istilah 'Tipu Sunat'....

Isteri.......hanye Allah yg tahu betapa takut dan gusarnye hati .....sokongan amat diharapkan drp suami untuk sama2 mendidik anak2 hingga dewasa. Isteri merasa perhatian kepada anak2 perlu dilebihkan kerana SiAyah telah benar2 dewasa dan sudah tentu lebih memahami akan sesuatu situasi.7 org anak yg dlm proses membesar ...tentunye menuntut banyak kesabaran...tolak ansur......memahami......membantu.......tanggungjawabnye bukan kecil.....fikirkanlah....

Kenyataan harus dihadapi........luahkanlah ape yg terpendam baik suami ataupun isteri...duduk semeja berbincang dan mencari jalan penyelesaian walau pun sukar dan perit. Penasihat yg tidak berat sebelah perlu ada.........nampak mudah tp perlu berhati-hati....

Bang Chik pernah berkata 'Sayangilah Apa Yang Kita Ada Kerana Yang Di Depan Belum Tentu'

Kak Dah banyak merantau ke merata tempat: Pelbagai kerenah dan sikap suami/isteri kami temui.......ade yg minta dinasihati suami2 meraka ...kata mereka , 'suami nampak lain macam sangat' .....ade yg benar2 berburu di hutan hingga leka hal rumahtangga semuanye nak isteri uruskan.....ade yg sekadar suka2 memancing dipersekitaran sekolah kut2 ade yg mengena....

ade guru2 yg cuba mengumpan anak didiknye semasa disekolah .....salah dari segi etika.....ade yg mengadu isteri terlalu mengongkong, kuat berjalan dan bermasam muka dengan jiran tetangga......seribu satu kisah yg minta kami nasihati......walhal kami pd tika itu belumpun cukup umur...belum 40 tahun.

Di Seremban: Kak Dah pernah megenali seorg guru.......beliau anggun bergaya,lembut tutur kata, berhemah , pendek kata tak da cacat cela dan suaminye pernah berkata pd Kak Dah......isterinye seorang isteri mithali.......tp kini dengarnye sisuami sudah mula buat perangai...
Ape sebenarnye yg di kehendaki oleh seorang lelaki/suami?

Mungkin ingin menguji tahap kesabaran dan keimanan isteri...Kak Dah tak tahu......

Si Isteri pernah juga memberitahu Kak Dah bahawa beliau cuba sedaya upaya memenuhi tanggungjawab seorang isteri/ibu dengan ikhlas supaya apabila terjadi perkara yg tak diingini , beliau tak perlu kesal,bebal dan bagai nak sasau mencari kesalahan diri.........(akan cuba mempertahankan pernikahannye)......bermadu tidak sama sekali.....lebih baik bela anak2......itu pilihannye...

Seorang lg bercerita......suaminye bagai nak gila bersama rakan sekerja di KL, kesana kemari bak belangkas....suatu mlm dia menerima panggilan dr seorg yg tak dikenali menceritakan perihal suaminye.......bagaikan tak percaya.......tidak panik tp dlm diam minta rakan baiknya menyelidik pekara sebenar....dlm pd itu dia sendiri pun berbuat pekara yg sama.....kemudian bersemuka dgn suami dengan cara yg penuh hemah lengkap bukti .....tp sisuami tetap menafikan.....kata isteri ini yg pertama dan terakhir.....kalau terjadi lg ....maaf ....dia rela sendirian bersama anak2....Tempat beliau mengadu hanyelah pd ibu dan kawan baiknye dan yg utama kapada ALLAH...Alhamdulillah nampak bahagia kesane kemari berdua kadangkala terserempak mereka sekeluarga.....Tp itu setelah sisuami diserang penyakit dan memerlukan rawatan segera.....duit tak cukup....isteri bertindak mencari sumber keuwangan...kena janji tak boleh menduakan isteri sesuka hati........

Ade lagi cerita tp Kak Dah tak boleh coretkan disini atau dimana2 jua.....rahsia ...biar pecah di perut tp tidak dimulut.....

Tak banyak yg Kak Dah tahu cerita daripada suami2 kerana golongan ini tak banyak mahu bercerita pd Kak Dah...mungkin pd Bang Chik ade......

Dialog ini.......awak ni Bang pg jam 7 pegi keje,....kata nak balik makan ..kita tunggu....tp tak balik..juga tak call....5.30 balik rumah ....kemudian keluar main....lepas makan mlm pegi pejabat lg...balik pukul 11,12 mlm...esuk2......begitu juga....cuti sabtu dan ahad ...memancing.....org tahu penat dan sunyi jg....jangan ingat org perempuan yg sudah kahwin dan ade anak2 tak de yg minat........anak2 bertanye mane abah.....abah ni ...kami nak pegi sekolah abah dah pegi keja...kami balik sekolah abah belum balik lagi....kami main ....abah pun main....kami nak tidur mlm abah tak balik dari opis lg......boleh nampak tp tak sempat nak cakap....tak dapat nak sembang2 dan cerita........Abah tak pecaya yg anak2nye kata begitu....itu kata si abah, si mak yg nak kenenkan suami.....boleh sambung lg....'carila la lain ...aku cari sampai lubang cacing'.

Kenapa Abah perlu marah...kenapa abah tak mahu temenung dan merenung.....kenapa...kenapa....

Kata org kita selalu 'take for granted'..........betul ka?

Kak Dah.


Tadi sebelum pergi kerja Bang Chik bising sambil kehulu,hilir mencari dompetnye.....tak jumpa...mungkin dlm kereta tp tak de juga....jenuh kami cari.....dari opis Bang Chik call ....Dah tlg carikan ye......sambil tu mengimbas ape yg beliau lakukan ketika balik keja semalam....satu persatu....kut2 ade clue.......keatas kebawah Kak Dah cari selongkar.....rupa2nye ade dlm beg kain baju yg selau di bawe outstation.......tp Kak Dah Tak belek pun....

kepada Pak Ngah.....munkinkah ade yg tersurat dan tersirat di sebalik kejadian ini...Kak Dah Tak tahu.....hehehe

bukan jadi tabiat Kak Dah belek dompet/h phone suami.......Bang Chik tak' berapa gemo'......tp Kak Dah takut juga manela tahu nanti sudah terlewat pulak....hehehe...sesekali kena buat juga ye.....

Mase Kak Dah bertandang kerumah Pak Ngah dulu......didapur ....Mak Ngah pernah berkata/bertanye sesekali nampak Pak Ngah berbisik ngan h/p beralih diketempat lain........so Mak Ngah juga kena hati2......hehehe sekadar gurau ye Mak Ngah.....kata Kak Dah selalunye...ade le berita dari kampung tu....mereka adik beradik......

Kak Dah.



Kepada Hakim.....'u are welcome to KK , apartment mewah B-5-6' hehehe...

4 comments:

bangchik said...

PakLang tumpang baca je MakLang punya catatan. Komen tak berani, takut disalah erti.

Tak sangka MakLang banyak koleksi cerita-cerita macam ni. Setengah PakLang tau, setengah pula memang PakLang tak tau... Rupa-rupanya sambil ukur-ukur baju, depa nyembang macam2. Baru kita tau.......

Pak Ngah said...

:: rupa2nya... banyak jugak rahsia antara Mak Ngah dengan Mak Lang niii... hehehe.

KakDah said...

Salam.

Bang Chik bebas memberikan pendapat kerana itu hak Bang Chik...rasenye takkan disalap anggap..itukan sekadar pendapat....Kak Dah takkan bermasam muka....ayag kopi kegemaran Bang Chik tetap Kak Dah hidangkan lengkap dengan cawan dan piringnye...ikhlas..hehehe.

bangchik said...

of course i love coffee..., Tenom or Hang Tuah, hot or cold.

Thanks to everything... not only the coffee.. haha.