Saturday, September 22, 2007

Teringat masa dulu.....

Salam,

Imbauan silam menjelma...masa tu di Bt 51,ruang dapur baru belum ade lagi...dapurnye sebelah bilik air.....Arwah Tok Wan dan Tok berdiri membuat roti jala...Tok Wan guna acuan/sarang...tp Tok guna lima jari buat roti jala...biar betul...bukan geli tp kagum...pertama kali Kak Dah tenguk...munkin Tok terperasan...Tok membisikan sesuatu pd Tok Wan.....Tok basuh tangan.....KakDah kata laaaa mak , teruskan la......bukan ape...Dah tak pernah tenguk roti jala dibuat dengan jari.....Ayah sambung.....kalu nak guna sarang lambat sangat.....Air tangan ibu....makan dengan kuah derian .....Pak Ngah Can pun ade same....

Pada bulan puasa ni....Kak Dah teringat Arwah Mak...buat tepung talam keledek...memang berase..lemak, manis dan lembut.....sampei sekarang kak Dah tak tau buat..pernah di cuba tapi rase tepung....

Kari dan sayuk ikan kegemaran Bang Chik Kak Dah belajo dari Arwah Mak hingga mahir.....

Bang Chik pernah merengek pada Arwah Mak nak makan nasi ulam ...mak tetap mak....walau pun lewat petang tetap diusahakannye.....bukan apa a'zizi tak pernah mintak banyak benda dok senyap je...tp jangan dok kacau dia tak tentu hala...hang siap.....sambil senyum...kesian tingkat 3 dah pi asrama...lepeh tu pi luak ngeri.......

Kak Dah kena siang ikan belukang dalam bilik air.....parang tumpui....menangis di buatnye...nak kata tak tau malu...iele baru lepeh kawin... ikan tu hampir hanco....tung,tang bunyi parang tumpui bertemu kepala ikan dan kayu aleh......keluar dari bilik air...Arwah Ayah tersenyum simpul...lagi le malu....

Kerenah adik2 ipar lelaki yang suka merendam jeans dalam besen dan baldi hingga berlendir...bukan nye mereka minta Kak Dah tolong basuhkan tp kesian pd mak .....maka lamele Kak Dah berada di bilik air ..........merengek pd Bang Chik minta beli mesin basuh untuk Mak......tp Mak kata kalau beli nanti mak nak buat apa,nanti tak da keja pulak....laaa Sambut Arwah Ayah...Mak Hang tu takut nak guna ,dulu masa nak beli dapok geh pun takut jugak....

Arwah Mak dan Ayah sering Kak dah lihat bersefahaman......dalam mengendalikan tanggung jawab mereka.



DIPantai Remis....

Mase zaman main pondok2 dulu...Arwah Tok Ayah buatkan pondok dari daun kelapa..kemas dan berbumbung...Opah membenarkan kami adik beradik mengambil beras dan bahan2 lainnye untuk dimasak dalam pondok kami sambil diawasi oleh Tok ayah...kami seronok....mase tu Ank2 Arwah Pak Hitam pun ade juga.Kami main cikgu2, masing2 bergilir2 menjadi cikgu dan murid2 sambil mengajuk ape dan cara cikgu disekolah mengajo....hehehe guna kain sarong dan pin baju buat kain sempit....best tu....
Kami bebas main tangkap anak ikan sembilai karim diparit2 sekitar rumah.....bila musim hujan tiba..disimpan dalan botol2 kecil.,.juga main rakit batang pisang di Parit Pak Hitam....bermain guli besar dan kecil selalu yang menang ialah Mak Cho....Pernah Tok Ayah mengamuk dicampak kan guli2 kedalam lubang najis...sbb kami lalai.......tak ingat malam,kerja2 rumah dan sembahyang.....Main Pak Pui dan galah panjang sekitar rumah sewa Pak Hitam bersama anak2 penyewa lain...cukup masa pintu rumah ditutup kerana tak tau2 nak renti hingga magrib atau pun berkelahi...

Bila hari kian gelap kak Dah, Mak Cho dan Mak Yang bergilir2 menyalakan lampu goselin dan selalu juga kami kena marah sbb mentol lampu kerap menjadi abu.Setiap hari , kami 3 beradik kena penuh kan tempayan....mengangkut air dari telaga........

Nanti bila kelapangan Kak Dah cerita lagi.....

KakDah.

4 comments:

Pak Ngah said...

:: hehehe... Pak Ngah amat gemarkan imbasan dan imbauan sebegini... sebab kisah silam ini akan luput jika tidak ditulis atau jika tidak dihebahkan... boleh diteruskan tuuu... pak ndak, pakteh dan pak tam mungkin senyum je bila membaca blog ni... ye le... hal seluar yang direndam tuuu...

azlanlin said...

KakDah : AMAT MENARIK! imbauan masa silam adalah nostalgia yang mencuit hati dan bermakna. Bab merendam memang kami la punya kerja. Bukannya nak reti basuh sendiri. Maklum la 'anak jantan'. Terima kasih KakDah.

Tentunya masih banyak nostalgia KakDah yang mampu mengingatkan kami tentang hal-hal yang telah terlupa oleh adik-adik ipar....TERUSKAN.

bangchik said...

Masa rajin depa sepuk dalam bilik air, harap orang basuh.

Ada masa, depa sepuk dalam bilik tidur, harap orang kutip.

hehe..

bangchik said...

Parit sebagai nama khas bukan ada di Johor saja.

Di Pantai Remis selain Parit Pak Hitam ada Parit Darat Tok Su dan Parit Pakndak Mad Non.

Parit Pakndak Mad Non terkenal dengan sepilai karat celah daun rambutan gugur. Masa musim buah, selain sepilai buah rambutan jadi selingan. Parit Darat Tok Su sepilai ada dalam nyior busuk.

Bawa sepilai dalam daun keladi pun perlukan special skill!!